Fotografi:

Al vejr er godt fotovejr

 
 

RUDKØBING (09.11.2018): Noget af det værste ved natur- og landskabsfotografiet er, at man skal tidligt op om morgenen, fordi da er lyset allerbedst.
 
Noget af det bedste ved det skandinaviske efterår er, at morgenen er langt senere end om sommeren, så selv B-mennesker kan komme ud for at fotografere. Det lever jeg højt på.
 
Der er dem, der mener, at der i det mindste skal være en lille smule solskin, for at vejret kan betegnes som et ordentligt fotovejr. Og selvom en smule klart lys i ny og næ absolut ikke er at foragte, når man gerne vil ud for at lufte kameraet, så er det ikke et ufravigeligt
 
 
krav. Al slags vejr kan give interessante fotos. Man skal bare arbejde med det vejr, der faktisk er derude, snarere end hele tiden at drømme om, hvordan vejret kunne have været.

De seneste dage har vejret, når jeg om morgenen har kigget ud af vinduet, ikke umiddelbart syntes at være til fotografi. Det har været tåget, gråt og kedeligt. 
 
Og det er i virkeligheden ikke korrekt. 
 
Ikke at det ikke har været tåget, for det har det. Men at det ikke er godt at fotografere i tåge, er urigtigt. Man skal bare tage sweateren på, varm kaffe på
 
 
termokanden, komme ud af døren og arbejde med det vejr, man har.
 
Tåge kan være interessant nok, og det var egentlig mit udgangspunkt i morges. Billeder hvor jeg skulle eksperimentere med gråtoner og lyseblå nuancer i det ultrabløde lys, der trængte igennem tågen. Men så viste det sig, at tågen lå ret lavt henover øen. Man skulle kun en lille smule op i højden, så var man ovenover skyen, der havde lagt sig på jorden. Så blev tågen pludselig en ren skønhedsåbenbaring. 
 
Jeg susede afsted til Langelandsbroen, som formentlig er det højeste punkt, hvis man lige undtager kornsiloen inde på havnen. Heroppe ovenover tågen
 
 
var det, der ikke lignede et ordentligt fotovejr, pludselig en vanvittig smuk mulighed for nogle helt fantastiske billeder. 
 
Her en lille håndfuld af morgenens høst.

* * *

De fotonørdede detaljer:

Det hele er fotograferet med mit Sony A7R II-kamera med Sony's 24-70mm f/2.8 G-Master-objektiv påmonteret.

 


 
Tilføj kommentar